

HBO Bachelor Leraar Basisonderwijs (PABO)
1 Welkom bij de proefles!
Wat leuk dat je interesse hebt in de HBO Bachelor Leraar Basisonderwijs (PABO). In deze proefles krijg je een goed beeld van hoe het is om deze opleiding te volgen bij onze samenwerkingspartner LOI. Je duikt in de lesstof, ziet hoe het studiemateriaal eruitziet en test meteen je kennis met een aantal meerkeuzevragen. Zo weet je precies wat je kunt verwachten.
Een tipje van de sluier: we laten je maar een klein stukje van de opleiding zien, maar hopelijk spreekt het onderwerp je aan en smaakt het naar meer.
Veel plezier en succes met de proefles!
2 HBO‑opleiding Bachelor Leraar Basisonderwijs (PABO)
1. Korte samenvatting van de opleiding
De HBO‑opleiding Bachelor Leraar Basisonderwijs (PABO) is een erkende opleiding in samenwerking met Hogeschool LOI. Je leert lesgeven in groep 1 t/m 8 en doet vanaf het eerste jaar praktijkervaring op. Studeren gebeurt flexibel en thuis. Dat maakt deze opleiding ideaal voor wie werk, privé en studie wil combineren.
Deze opleiding is geschikt voor mensen met een VWO‑ of HBO‑propedeusediploma. Ook met een HAVO of MBO‑4 diploma plus toelatingstoets of de 21+‑toets kun je instromen.
2. Wat ga je leren?
- Didactiek van taal, rekenen, zaakvakken: je leert lessen ontwerpen en geven.
- Pedagogiek: hoe kinderen leren en zich ontwikkelen in de klas.
- Klassenmanagement en groepsdynamica: hoe houd je orde en motiveer je leerlingen.
- Passend onderwijs en omgaan met divers gedrag: je leert leerlingen met verschillende behoeften te begeleiden.
- Stages: direct praktijkervaring vanaf jaar 1; in je afstudeerjaar sta je zelfstandig voor de klas.
Dit is slechts een selectie van onderwerpen die in de opleiding aan bod komen. Theorie werk je direct uit in de praktijk.
3. Theorie over de opleiding
Leren ontwerpen van betekenisvolle lesstof
In de PABO leer je hoe kinderen in verschillende fasen leren. Een centrale theorie is die van de ontwikkeling van concrete naar abstract denken. Jonge kinderen begrijpen concrete voorbeelden beter. Stel dat je het principe van breuken uitlegt: je kunt beginnen met een chocoladereep waar je stukjes afbreekt. Zo ervaren zij wat een halve of een kwart is. Pas later kun je de abstracte notatie ½ of ¼ invoeren. Dit proces van concreet denken eerst is belangrijk in de didactiek van rekenen.
Differentiatie en passend onderwijs hoort hier ook bij. In een klas zitten sterke en zwakkere leerlingen. Een goede leraar biedt extra uitdaging of extra ondersteuning waar nodig. Bijvoorbeeld: een leerling die moeite heeft met rekenen krijgt eerst extra oefening via visuele hulpmiddelen zoals blokken of een rekentabel. Een sterke leerling krijgt uitdagende opdrachten zoals het oplossen van realistische rekensituaties.
Klassenmanagement en leerlingmotivatie. Een goed klassenmanagement zorgt voor structuur en veiligheid. Een veelgebruikte aanpak is kort klassikale instructie, daarna zelfstandig of in kleine groepjes werken. Tussendoor reflecteer je met leerlingen op wat ze geleerd hebben. Zo houd je de aandacht vast en motiveer je de groep. Een metafoor: denk aan een dirigent van een orkest. Jij geeft de inzet, je bewaakt de timing en begeleidt de samenwerking zodat elk kind zijn ‘instrument’ kan spelen zonder dat het chaotisch wordt.
Onderzoekend vermogen en praktijkonderzoek. Je leert onderzoeksvaardigheden om jouw eigen onderwijs te evalueren en te verbeteren. Bijv.: je voert een kleinschalig onderzoek uit onder leerlingen: werkvorm A of werkvorm B stimuleert beter begrip van woordenschat? Door data te verzamelen (bijv. toetsresultaten, observaties), reflecteer je en pas je je lesmethode aan.
Ethiek en de professionele leraar. Je wordt ook voorbereid op jouw rol als professionele beroepsbeoefenaar: ethische keuzes in de klas, omgang met diversiteit, integriteit en samenwerking met ouders en collega’s. Je leert wat jouw verantwoordelijkheden zijn als de normatieve professional.
Door deze mix van theorie en praktijk krijg je een realistisch beeld van het werk van een leerkracht. Je voelt het niveau van HBO-bachelor en groeit stap voor stap in je ontwikkeling.
Omdat onze opleidingen regelmatig herzien worden kan het voorkomen dat deze theorie niet exact voorkomt in de opleiding. Wil je zeker weten welke theorie in de opleiding voorkomt? Vraag het onze studieadviseurs.
4. Multiplechoicevraag over de theorie
Welke methode past het best bij passend onderwijs in de klas volgens de theorie hierboven?
- Alle leerlingen krijgen dezelfde instructie, ongeacht hun niveau.
- Alle leerlingen werken zelfstandig aan exact dezelfde opdrachten.
- Zwakke leerlingen krijgen extra ondersteuning via visuele hulpmiddelen; sterke leerlingen krijgen uitdagendere taken.
- Je houdt geen rekening met individuele verschillen omdat dat te complex is.
Bekijk hier het juiste antwoord op de vraag
5. Extra interactieve opdracht (optioneel)
Bedenk een lessituatie voor het vak rekenen rond breuken. Beschrijf kort:
- De concrete activiteit (zoals chocoladerepen of blokken).
- Hoe je differentiatie toepast voor zowel zwakke als sterke leerlingen.
- Wat je observeert om later je les te verbeteren.
6. Multiplechoicevragen over het onderwerp van de cursus
De volgende vragen sluiten aan bij de inhoud van de opleiding, maar komen niet per se uit de lesstof hierboven.
Vraag 1: Wat betekent 'vakdidactiek' binnen de PABO?
- Leren over algemene pedagogiek zonder koppeling aan vakken.
- Focus op organisatie en administratieve taken op school.
- Hoe je specifieke vakken zoals rekenen en taal didactisch aanbiedt.
- Technische vaardigheden zoals ICT-gebruik in de klas.
Bekijk hier het juiste antwoord op de vraag
Vraag 2: Wat is ‘LiO-stage’ in het afstudeerjaar?
- Een theoretische opdracht zonder praktijkdeel.
- Een korte reflectieopdracht over je ontwikkeling.
- Onderzoek doen in een onderwijssetting buiten school.
- Zelfstandig lesgeven voor de klas als Leraar in Opleiding.
Bekijk hier het juiste antwoord op de vraag
Vraag 3: Wat is volgens de pedagogiek een belangrijk kenmerk van een veilige leeromgeving?
- Dat leerlingen in stilte werken en de leraar niet onderbreken.
- Dat alle leerlingen dezelfde leerdoelen en opdrachten krijgen.
- Dat er consequenties staan op elk fout antwoord van een leerling.
- Dat leerlingen zich geaccepteerd voelen en fouten mogen maken.
Bekijk hier het juiste antwoord op de vraag
7. Waarom kiezen voor deze opleiding?
Studeren doe je flexibel en perfect afgestemd op jouw leven. Je combineert studie met werk of gezin. Je bepaalt zelf het tempo. Je volgt een erkende HBO bachelor en ontvangt een wettelijk erkend diploma van Hogeschool LOI. Je bent heel flexibel en kiest zelf wanneer je leert en je bouwt vanaf het eerste jaar praktijkervaring op.
Klaar voor jouw slimme start? Schrijf je nu in!
3 Studeren bij onze partner: net zo flexibel als bij NTI
Deze opleiding volg je bij onze samenwerkingspartner LOI. Het verschil met studeren bij NTI is klein: ook hier leer je flexibel, persoonlijk en op een manier die past bij jouw leven.
Je krijgt toegang tot een overzichtelijke online leeromgeving met duidelijke leerroutes, opdrachten en handige extra’s. Ook ontvang je studiemateriaal thuis, zodat je alles bij de hand hebt om aan de slag te gaan. Studeren wordt op deze manier flexibel, duidelijk én goed te plannen. Dat voelt wel zo prettig, toch?
Daarom Flexibel studeren:
- Erkende opleidingen, bekende naam
- Studeren met veel persoonlijk contact
- Voordelig studeren, transparant over kosten
- Studeren op jouw moment en jouw manier
- Overal studeren met onze online leeromgeving
- Persoonlijke begeleiding door mentoren en ervaren docenten
- Werkgevers zijn snel overtuigd
Wij zijn trots op onze studenten
Studenten die flexibel studeren zijn geen doorsnee studenten. Ze volgen een studie naast hun volle leven; hun baan, gezin, hobby’s en vrienden. Ze bepalen hun eigen weg, gaan ook buiten de gebaande paden en studeren op de raarste momenten en vreemdste plekken. Het zijn doorzetters, vol motivatie. Omdat ze hun droom volgen, stappen zetten, de regie in eigen hand nemen. Ze mogen trots op zichzelf zijn. Wij zijn het in ieder geval.

Wat is jouw volgende stap?
We denken graag verder met je mee! Het starten van een studie is spannend en roept misschien nog wel meer vragen op. Maar wist je dat iets nieuws leren ook bijdraagt aan je levensgeluk? Je verder ontwikkelen is bovendien goed voor je zelfvertrouwen en je hebt natuurlijk aan de eettafel weer iets te vertellen ;-)
Klaar om te beginnen?
Heb je na het doen van deze proefles nog vragen? Of zijn er dingen waar je over twijfelt? Onze studieadviseurs geven je geheel vrijblijvend een persoonlijk studieadvies en beantwoorden al je vragen.
5 Ervaringen
Wat vinden onze eigen studenten van hun opleiding?
Bij NTI streven we naar kwalitatief goed onderwijs dat voor iedereen bereikbaar is. En wie kan dit beter beoordelen dan onze eigen studenten?
Chantal, 47 jaar
"Dit is mijn 2de studie bij de NTI en ik ben nog steeds enthousiast! Er is veel verbeterd vergeleken met mijn eerste studie en het is heel duidelijk wat je wanneer moet doen. Verder heb je veel vrijheid om zelf je tempo te bepalen en is de leerstof duidelijk aangegeven in de meeste boeken. Ik kan studeren bij de NTI van harte aanbevelen!"
Rick
"Prima opleiding! Het niveau is niet te moeilijk, je kunt er lekker snel doorheen werken. Ik vind de stages die erbij horen erg leuk.. zo leer je direct in de praktijk. Over het NTI zelf, ik zou ze zeker aanraden. Contact verloopt netjes en snel, bij vragen regelen ze vrijwel direct alles voor je. Top!"
Irene
"Een goede ervaring over het algemeen. Het thuis studeren bevalt me erg goed en ik vind het prettig dat ik de vrijheid heb om mijn studie zo in te delen zoals het voor mij goed uitkomt."
Sabine