HBO Bedrijfskunde MER Klassikaal

Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in de hbo-opleiding Bedrijfskunde MER van Hogeschool NTI. De opleiding is opgebouwd uit verschillende modules. We geven je met deze proefles zicht in twee modules van de opleiding, module: Verandermanagement (e-video) en module: Inleiding marketing (theorie + vragen).

Klassikaal studeren bij Hogeschool NTI

Vind jij het fijn om net een beetje extra begeleiding te krijgen tijdens je studie? Dan is een klassikale opleiding perfect voor jou! Je studeert flexibel in kleine groepen. Een klassikale opleiding is perfect te combineren met je drukke baan en/of gezinsleven. Je krijgt 1 of 2 keer per maand les van de beste vakdocenten op een locatie bij jou in de buurt.

Succes en vooral veel plezier met de proefles!

HBO Studieadvies


Start proefles

De onderstaande video vertelt in het kort waar de module Verandermanagement over gaat en wat jij eventueel zou moeten doen om deze module te halen. Elke module die je volgt bij Hogeschool NTI begint met zo’n filmpje.

Theorie Inleiding marketing

Je krijgt nu een tekst uit het boek NIMA. Dit boek wordt gebruikt voor de module Inleiding marketing

1.1 De verschillende betekenissen van marketing

Definitie Marketing: 
Marketing is het aanbieden van goederen of diensten rekening houdend met de behoeften en wensen van de klanten.

Bovenstaande definitie dekt niet de volledige lading van het begrip marketing. Dat is ook bijna niet mogelijk omdat men in de praktijk het woord marketing in maar liefst vier verschillende betekenissen hanteert.

Dit leidt tot vier begrippen die elk afzonderlijk als marketing worden aangeduid. In discussies geeft dit nogal eens verwarring omdat de een iets anders onder marketing verstaat dan de ander. De vier betekenissen van marketing die het meest gehanteerd worden, zijn:

  1. marketing als visie;
  2. marketing als ruilactiviteit;
  3. marketing als functie;
  4. marketing als probleemgebied.

Deze vier verschillende betekenissen van marketing zullen we in afzonderlijke paragrafen nader bespreken.

1.1.1 Marketing als visie

Marketing kan allereerst worden gezien als een wijze van denken. Een organisatie heeft voor haar beleid duidelijke uitgangspunten nodig. Zonder deze uitgangspunten is de onderneming als een kapitein zonder kompas. De onderneming is dan stuurloos omdat er geen richting wordt gegeven aan haar handelen. Wat chiquer noemen we zo’n uitgangspunt ook wel een visie of een concept. In de marketingtheorie worden vijf concepten onderscheiden. Elk van deze concepten leidt tot een andere benadering van de markt. De bedoelde concepten zijn:

  1. de productieoriëntatie;
  2. de productoriëntatie;
  3. het verkoop- of selling concept;
  4. de marketingoriëntatie;
  5. het maatschappelijk of societal marketingoriëntatie.

De productieoriëntatie gaat uit van de gedachte dat consumenten goedkope producten willen die op zoveel mogelijk plaatsen verkrijgbaar zijn. Het beleid van de onderneming die denkt vanuit de productieoriëntatie is erop gericht om goederen te produceren tegen zo laag mogelijke kosten. Dit is mogelijk door producten in grote hoeveelheden te produceren (massaproductie). Om die grote hoeveelheden aan de man te brengen zijn veel verkooppunten nodig (massadistributie). Massaproductie en massadistributie zijn dus onlosmakelijk verbonden met de productieoriëntatie.

Een voorbeeld van de productieoriëntatie vinden we bij Henry Ford. In het begin van deze eeuw waren auto’s erg duur en alleen voor de gegoede burgerij weggelegd. De interesse voor dit nieuwe product was echter enorm. Toen Ford de lopende band ontwikkelde, betekende dit dat massaproductie mogelijk werd. De productiekosten daalden spectaculair.

Om de voor die tijd enorme hoeveelheden auto’s af te zetten, bouwde Ford een groot net van dealers (distributeurs) verspreid over de Verenigde Staten. Een gevolg van de massaproductie was standaardisatie: elk model was precies hetzelfde. Een bekende slogan was in die tijd: ‘U kunt elke kleur krijgen, zolang het maar zwart is’.

Als gevolg van de nieuwe productiemethode werd de auto bereikbaar voor de grote massa. Reeds voor de Tweede Wereldoorlog was de autodichtheid in de Verenigde Staten een op vier. Dat wil zeggen dat gemiddeld ieder gezin toen al in het bezit was van een heilige koe. 


Vragen

Benieuwd of jij de theorie snapt? Test het met de onderstaande vragen! De antwoorden komen later in de proefles terug.

1. Marketing heeft verschillende betekenissen. Wat is de overkoepelende definitie?

2. Leg uit wat bedoelt wordt met marketing als visie.

3. Welke vier betekenissen van marketing worden er het meest gehanteerd?

A Visie, ruilactiviteit, functie, probleemgebied
B Missie, Visie, Probleemgebied, Ruilactiviteit
C Visie, Missie, Ruilactiviteit, Probleemgebied
D Visie, ruilactiviteit, missie, probleemgebied

Op de volgende pagina kun je verder gaan met het tweede deel van de proefles. 


Theorie Inleiding Marketing

Onderstaand kun je verder gaan met de proefles. Je leest meer over de belangrijke aspecten van de marketing. 

1.2 Voorwaarden productenoriëntatie

De productieoriëntatie is succesvol als er aan twee voorwaarden wordt voldaan:

1. de vraag moet het aanbod overtreffen;
2. de massaproductie moet tot sterke kostendalingen leiden.

In het voorbeeld van Henry Ford wordt aan beide voorwaarden overtuigend voldaan. Dat de productieoriëntatie nog niet uit de tijd is, blijkt uit het feit dat, met name Japanse bedrijven, het concept vandaag de dag nog met succes toepassen. De productoriëntatie gaat uit van de gedachte dat de consument producten wil van hoge kwaliteit, die optimale prestaties leveren en vele extra’s bieden. Bij het produceren van deze goederen gaat daarom zoveel mogelijk aandacht uit naar de verbetering en de ontwikkeling van nieuwe producten.

Door deze grote aandacht voor het product, krijgen de verkoop en de distributie bij dit concept minder aandacht. Men gaat ervan uit dat ‘goede wijn geen krans behoeft’. De consument wil waar voor zijn geld en zal vanzelf voor het beste product kiezen. In de praktijk werkt dit niet altijd zo.


In de Verenigde Staten heeft men dit concept niet voor niets wel eens als een muizenval aangeduid. Philips heeft heel lang vanuit een productoriëntatie gewerkt. De producten waren technisch inderdaad vaak superieur, maar toch moest Philips het steeds vaker afleggen tegen de marketinggerichte aanpak van concurrenten als Sony. De laatste jaren heeft Philips de productfocus – die ook sterk tot uiting kwam in de slogan ‘Let’s make things better’ – afgeschud en doelbewust gekozen voor een marketinggeoriënteerde benadering, die expliciet inspeelt op de wensen en behoeften van de klanten. Met de slogan ‘Sense en simplicity’,die het bedrijf vanaf 2005 gebruikt, geeft Philips duidelijker aan niet langer slechts technisch superieure producten te maken, maar ook producten met een hoogstaand gebruiksgemak. Een ijzersterk verkoopargument in een tijd waarin consumentenelektronica steeds ingewikkelder wordt. Ook andere organisaties spelen steeds vaker de troef van helderheid en pragmatiek uit. Denk bijvoorbeeld aan Interpolis (‘Glashelder!’).

Bovenstaande betekent niet dat de productoriëntatie niet werkt. Het productgerichte denken mag echter niet alleen het uitgangspunt zijn. Een veel betere slogan is: ‘Value for money’ of in algemeen beschaafd Nederlands: ‘Waar voor je geld’.

De gedachte is dat de consument kiest voor het product dat het beste is bij een gegeven prijs. We kijken naar Voorwaarden productieoriëntatie de prijs-prestatieverhouding. HEMA, ‘De gewoonste zaak van de wereld’, is een prima voorbeeld van deze filosofie. Goede kwaliteit, concurrerende prijzen en een breed net van winkels zijn de trefwoorden.

Het verkoopconcept gaat uit van de gedachte dat consumenten geen of te weinig producten van de onderneming kopen. Het is daarom noodzakelijk om hun interesse op te wekken en de verkoop agressief ter hand te nemen. Bij het verkoopconcept staat het opwekken van de interesse voor het product centraal. De toepassing van dit gedachtegoed leidt tot het organiseren van een groot verkoopapparaat en agressieve reclame.

Op markten waar het aanbod de vraag overtreft en op markten waar de consument zich niet zo sterk bewust is van zijn behoefte, kan toepassing van het verkoopconcept succesvol zijn. Er zijn nog steeds organisaties waarvoor het verkoopconcept centraal staat. Proactieve en soms zelfs agressieve sales, bijvoorbeeld met colporteurs op straat of via telefonische acquisitie, zijn kenmerkend. Voorbeelden van organisaties die het verkoopconcept centraal hebben staan, zijn politieke partijen, boekenclubs (zoals ECI) en verkopers van Tele2-telefoonabonnementen. Er zijn hiernaast tal van organisaties die het marketingconcept als uitgangspunt hebben, maar die ook onderdelen van het verkoopconcept gebruiken. De focus kan per bedrijf anders liggen. Steeds vaker treft men in de praktijk geraffineerde mengvormen van de verschillende concepten aan.

Case

Onderstaand kun je de case 'Booming business op de vrijetijdsmarkt' lezen. Dit is een leuk praktijkvoorbeeld. Op deze manier, kun je de theorie beter koppelen aan de praktijk.

ROERMOND/MAASTRICHT. Raymond Reijners is 32 jaar en mede-eigenaar van Il Fiore Healthcenters in Roermond en Maastricht. Klanten kunnen vanaf € 50 per maand een abonnement kopen en vervolgens gebruikmaken van de faciliteiten. Ze kunnen onbeperkt onder begeleiding spinnen, fitnessen, zwemmen, squashen en de sauna gebruiken. Gratis drankjes, adviezen van fysiotherapeuten en gratis kinderopvang zijn de slagroom op de taart. Raymond Reijners vertelt samen met marketingman Rudy Godding (28) hoe ze op de leisuremarkt met een uniek salesconcept aan de weg timmeren. “De vrijetijdsmarkt is booming!”

Op een gewone doordeweekse dinsdagmorgen staan de parkeerplaatsen van Il Fiore in Roermond vol. Binnen zijn plusminus 400 mensen lekker aan het sporten. “Het is bijna zomer, dus willen mensen er straks op het strand strak uitzien,” legt Raymond Reijners uit. “Fitness is hot, maar het is niet meer te vergelijken met vroeger. Goed is niet meer goed genoeg. De tijd van de vent in de tent die zelf de inschrijvingen doet, instructies geeft en de boekhouding verzorgt, is voorbij. Bij Il Fiore werkt een compleet team specialisten. Ik verwacht dat het net als in Amerika uiteindelijk de kant opgaat van ‘one-to-one’-begeleiding. Het is de kunst om als leisure-ondernemer steeds iets nieuws te verzinnen. Klanten wennen heel snel aan een hoog niveau service. We zijn bijvoorbeeld bijna de hele week open, maar ik hoor steeds vaker mensen vragen of zaterdagavond niet ook een optie is. Onze medewerkers worden geselecteerd op vriendelijkheid. Als je bij Il Fiore werkt, moet je 400 keer per dag spontaan ‘hoi’ zeggen en oogcontact maken.”

Uniek salessysteem
Naast het vrijetijdstotaalconcept en het hoge serviceniveau is met name de salesgerichte aanpak het geheim achter het succes van Il Fiore. Commerciële man Rudy Godding legt uit hoe dit in zijn werk gaat. “In het verleden was de marketing van een fitnesscentrum relatief eenvoudig.

Je creëerde bij de opening een hype, plaatste een paar maanden lang een aantal actieadvertenties en ontwikkelde dankzij de zogeheten ‘walk-ins’ al snel een gezond bedrijf. Tegenwoordig is het een stuk lastiger om de mensen thuis van de bank af te krijgen. Wij gebruiken daarvoor een interactief salessysteem.
We vragen aan onze klanten of ze mensen kennen die mogelijk interesse hebben in een abonnement. Vervolgens worden die leads op basis van een belscript en een uitgekiend presalessysteem gebeld.

Uit 100 telefoontjes rollen plusminus 50 afspraken. Van die 50 mensen schrijft 70% zich in, daar kun je de klok op gelijk zetten! Onze salesmensen voeren diepgaande ‘one-to-one’-gesprekken met mogelijke klanten, zodat we service en abonnementen op maat kunnen leveren.”

Raymond Reijners en Rudy Godding willen in de toekomst ook andere leisure-ondernemers gaan ondersteunen met hun goed onderbouwde salesconcept. Daartoe hebben ze het consultancybedrijf Easy Active Leisure opgericht. “Desgewenst sturen we een compleet salesteam naar bijvoorbeeld een golfclub of afslankorganisatie", aldus Reijners. “We hebben zoveel vertrouwen in de kracht van ons verkoopconcept dat we dit op basis van ‘no cure no pay’ durven doen. Easy Active Leisure biedt ondernemers op de vrijetijdsmarkt een risicoloze kans op een structureel betere bezettingsgraad.”

Vragen

Wil jij je testen of jij de theorie hebt begrepen? Onderstaand kun je vragen maken. De antwoorden staan op de volgende pagina. 

4. In de marketingtheorie worden vijf concepten onderscheiden. Twee daarvan zijn product-oriëntatie en marketing-oriëntatie. Wat is het verschil tussenbeide?"

5. Wanneer is productie oriëntatie succesvol?

A: De vraag moet het aanbod overtreffen en de massaproductie moet tot sterke kostendalingen leiden
B: De vraag moet het aanbod overtreffen en de massaproductie moet tot sterke inkomsten leiden
C: Het aanbod moet de vraag overtreffen en de massaproductie moet tot sterke inkomsten leiden
D: Het aanbod moet de vraag overtreffen en de massaproductie moet tot sterke kostendalingen leiden


Bekijk hier je antwoorden

Onderstaand kun je je antwoorden controleren. Vraag 1 t/m 3 heb je in het begin van de proefles gemaakt (pagina 7) en vraag 4 en 5, heb je zonet gemaakt (vorige pagina).

Antwoord 1: Marketing gaat over vraag en aanbod. Welke vraag ligt er bij de consument en welk product en/of dienst wordt er geleverd. Het uitgangspunt zijn de wensen en behoeften van de klant.

Antwoord 2: Marketing wordt als leidend gezien voor het bedrijf. Marketing bepaald het beleid voor de organisatie en geeft vorm aan de organisatie.

Antwoord 3:
 A: Visie, ruilactiviteit, functie, probleemgebied

Antwoord 4: Productoriëntatie gaat voornamelijk over massaproductie. Zoveel mogelijk producten tegen een zo laag mogelijk prijs, máár dit moeten wel kwaliteitsproducten zijn. Dit is echter pas succesvol wanneer de productie tot dalingen in de kosten leidt. De kosten moeten aanzienlijk lager zijn dan de baten. Product oriëntatie gaat ervanuit dat de klant dit wil, terwijl marketing oriëntatie daadwerkelijk produceert wat de klant wil. Hierin wordt een duidelijke doelgroep afgebakend. Niet de hele wereld wordt voorzien in aanbod, maar er wordt een niche gecreëerd waarmee een bepaalde groep van de bevolking wordt bevredigd.

Antwoord 5: A: De vraag moet het aanbod overtreffen en de massaproductie moet tot sterke kostendalingen leiden.


Ervaringen van studenten

Hogeschool NTI heeft al veel studenten geholpen bij het afronden van hun opleiding. Een kleine greep uit de ervaringen van onze huidige studenten. 

Carieke Pol
"Studeren bij het NTI past precies bij mij. Je hebt zelfdiscipline en doorzettingsvermogen nodig, dat wel. Maar als je dat in huis hebt kun je voor de rest vertrouwen op het vakmanschap van het NTI." 

Kaylin Verhulst-Boesten
“Ik vind het zeer prettig om bij het NTI te studeren. De studiestof is duidelijk omschreven en ik kan in mijn eigen tempo werken. Als ik een periode minder tijd heb, studeer ik wat minder en andersom. De praktijkdagen zijn een aanvulling op de leerstof, hier oefen je ook goed met de geleerde theorie. Zeker een aanrader!"

Sebastiaan Dalen
“Ik loop nu tegen het eind van mijn studie en ik moet zeggen dat het mij erg goed bevallen is. Het studieprogramma is prima te doen als je er voldoende aandacht aan geeft. De combinatie studie/werk is mij erg meegevallen. Het is voor mij de perfecte manier van leren. Ik zou het anderen zeker aanbevelen.”


Hoe studeer je bij het NTI?

Dankzij het nieuwe studeren, bepaal je zelf waar en wanneer je studeert. Het nieuwe studeren is de ideale combinatie tussen online en klassikaal onderwijs. Onderstaande video laat je het nieuwe studeren zien.



Ben je na het volgen van de proefles enthousiast geworden?

Je kunt twee keer in het jaar starten met HBO Bedrijfskunde MER Klassikaal bekijk de opleidingspagina voor meer informatie.

Voordelen van een klassikale opleiding

  1. Door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) erkende opleidingen
  2. Flexibel studeren met 1 of 2 keer college per maand
  3. Perfect te combineren met een baan en/of een gezin
  4. Contact met studiegenoten
  5. Alles binnen handbereik met de online leeromgeving
  6. Intensieve begeleiding van de beste vakdocenten
  7. Gratis studieverlenging. Je betaalt 3 jaar lesgeld, maar je kunt 6 jaar over je studie doen.

Neem gerust contact met ons op, als je nog vragen hebt. Succes met het kiezen van je studie!

1 / 1