Basisopleiding Logistiek teamleider

Proefles: Basisopleiding Logistiek teamleider

Leuk dat je een proefles hebt aangevraagd! Tijdens deze proefles krijg je een indruk van de basisopleiding Logistiek teamleider. Ook krijg je een aantal vragen over de stof. Verderop in de proefles kun je je vragen nakijken. Mocht je vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Succes en veel plezier met je proefles!


Theorie: Goederenontvangst

Tijdens Basisopleiding Logistiek teamleider leer en werk je onder andere uit het boek B1-K1 Ontvangen en opslaan. In deze proefles neem je een kijkje in de theorie uit dit boek. Over de theorie uit hoofdstuk 4 Goederenontvangst paragraaf 4.1 t/m 4.3.5 beantwoord je een aantal vragen, die je verderop in deze proefles kunt nakijken.

Omslag MBO Logitiek Teamleider niveau 3

De aankomst van de vrachtwagen van een leverancier is tegelijk het startsein voor verschillende werkzaamheden. Samen met de chauffeur los je de goederen. Je kunt de goederen niet zomaar ergens neerzetten, je moet ze natuurlijk eerst nog controleren en registreren. Pas daarna kunnen de goederen opgeslagen worden op de juiste plek in het juiste magazijn.

Uit de praktijk
Stijn werkt bij een groothandel in horecabenodigdheden. Deze ochtend komen er drie grote ladingen binnen met frisdranken en bier. Samen met Jens maakt hij alvast ruimte voor alle goederen. Dan hoort Stijn van zijn leidinggevende dat de eerste levering enorm vertraagd is. De chauffeur staat in de file. Met een zucht kijkt hij Jens aan: “Nou,dan krijgen we het straks extra druk. We krijgen twee ladingen tegelijk.” “Dan zetten wede lading die als eerste binnenkomt direct weg en dan controleren we het aantal geleverde goederen later wel” zegt Jens. “Nee joh”, zegt Stijn, “we kunnen het aantal beter wel controleren, anders kan de chauffeur toch niet weg?”

Beantwoord dan de onderstaande vragen. De antwoorden komen later in de proefles terug.

  1. Welke aanpak is de beste, die van Stijn of die van Jens?
  2. Om tijd te winnen, besluiten Stijn en Jens bij de kwaliteitscontrole te kiezen voor een steekproefcontrole. Wat is dit?
  3. Als Stijn en Jens teruglopen naar de losplek voor de volgende lading zien ze tot hun grote schrik dat de door hun klaargezette transportmiddelen weer weg zijn. Andere logistiek medewerkers hebben ze nu waarschijnlijk in gebruik. Voordat ze andere transportmiddelen kunnen regelen, rijdt de vrachtwagen achteruit naar de losplek. Stijn en Jens kijken elkaar aan. Wat kunnen ze nu het beste doen?

Goederenstroom
Zodra een vrachtwagen aankomt bij het magazijn, start de interne goederenstroom.
Dit is de weg die de goederen in het magazijn afleggen van ontvangst tot expeditie. De goederenstroom kun je onderverdelen in:

  • inbound
  • outbound.

lnbound is de inkomende goederenstroom ofwel de goederen die het magazijn binnenkomen. Outbound is de uitgaande goederenstroom ofwel de goederen die het magazijn verlaten.

De interne goederenstroom start dus bij de ontvangst van de goederen en eindigt bij de expeditie. In schema ziet dit er als volgt uit:

Interne goederenstroom

Interne goederenstroom

Na de ontvangst van de goederen gaan deze naar de verschillende opslaglocaties in het magazijn. Dit noem je de inslag van goederen. Goederen kunnen soms lang in het magazijn liggen. Denk maar aan seizoenartikelen. Seizoenartikelen zijn artikelen die in een bepaald seizoen snellopers zijn. In dat seizoen liggen deze artikelen op een goed bereikbare locatie. Is het seizoen afgelopen, dan worden seizoenartikelen nauwelijks nog geleverd; het worden dan langzaamlopers. De artikelen worden dan op een minder goed bereikbare locatie opgeslagen. De goed bereikbare locatie kan dan worden gebruikt voor andere snellopers. 

Het verplaatsen van goederen van de ene locatie naar de andere locatie noem je omslag van goederen. Komt er een order binnen voor bepaalde goederen, dan zullen logistiek medewerkers deze goederen verzamelen en naar de expeditieafdeling brengen. Dit noem je de uitslag van goederen. Sommige goederen gaan na de ontvangst direct door naar de expeditieafdeling waar ze aan een gereedstaande order worden toegevoegd. Ze worden dus niet eerst opgeslagen. Dit noem je crossdocking.

De logistiek medewerker ontvangt en controleert goederen volgens de planning van de logistiek teamleider. Daarna kunnen ze worden opgeslagen in het juiste magazijn. Maar voor dat je goederen kunt ontvangen, is er nog een andere taak: de voorbereiding.

Goederenontvangst voorbereiden
Het werk begint met een goede voorbereiding. Maar zelfs al heb je in het magazijn genoeg ruimte gemaakt en al heb je gezorgd dat niet alle chauffeurs tegelijk arriveren, er kunnen altijd dingen misgaan. Soms zijn er namelijk omstandigheden die jouw planning compleet in de war schoppen. Daarom is het belangrijk dat je prioriteiten leert stellen. Je moet kunnen inschatten dat het ene karwei wel even kan wachten, als een ander karwei voorrang heeft. Je moet dus keuzes kunnen maken, want er is regelmatig een grote drukte op een logistieke afdeling.


Checklist voorbereiding van de goederenontvangst

1. Je zoekt uit welke leveringen worden verwacht.
Controlepunt: De planning is tot het laatste moment bijgewerkt.

2. Je maakt ruimte vrij om de binnengekomen goederen (tijdelijk) neer te zetten.
Controlepunt: De gegevens van de goederen staan juist op de retourbon. De retourbon zit bij de retourgoederen.

3. Je sorteert de goederen die teruggaan met de vervoerder.

4. Je zet de retourgoederen en emballage (verpakkingsmateriaal met aarde, zoals europallets) klaar, zodat de chauffeur ze mee terug kan nemen.
Controlepunt: Tel de emballage na en vergelijk deze met de gegevens op de emballagebon.

5. Zet de transport- en hulpmiddelen voor het lossen en vervoeren van de goederen klaar.
Controlepunt: Controleer of de accu's volgeladen zijn. Controleer op lekke banden en andere mankementen.

Bij de ontvangst en het verwerken van goederen is het belangrijk dat je een bepaald systeem aanhoudt. Je werkt elke keer volgens een vast patroon. Op die manier voorkom je vergissingen. Bij bederfelijke goederen is het noodzakelijk dat je werkt volgens het FIFO-principe (first-in-first-out). Dit betekent dat de eerst binnengekomen goederen ook het eerst worden verkocht en de laatst binnengekomen goederen het laatst. Hierdoor is vooral de versheid van bederfelijke producten gegarandeerd.

Alleen al om die reden mogen goederen dus niet zo maar door elkaar ontvangen, gecontroleerd en opgeslagen worden. Anders loop je het risico dat bijvoorbeeld de lading melk die gisteren is binnengekomen, later wordt verkocht dan de lading melk die vandaag is binnengekomen. Houd dit altijd in gedachten als je goederen gaat lossen, controleren en opslaan.

Lossen
Je hebt alles netjes voorbereid, dus de levering kan komen. Onder normale omstandigheden levert de leverancier de goederen per vrachtwagen af. In zo’n vrachtwagen zitten dan meerdere colli.

Lossen

Lossen


Colli is het meervoud van collo. Dit is een verpakkingseenheid of transporteenheid. Goederen worden per transporteenheid vervoerd. De vorm waarin de goederen zijn verpakt, heet een transportverpakking. Zitten ze bijvoorbeeld in een kartonnen doos, in een krat of in plastic? Een transporteenheid kan bestaan uit maar één artikel, zoals een koelkast of bankstel, maar ook uit een omverpakking met meer stuks van een bepaald artikel. Dan kun je denken aan een houten pallet vol met dozen, die als een eenheid in cellofaan zijn verpakt.

Omverpakking

Omverpakking

Samen met de chauffeur los je de goederen. Lossen is het verplaatsen van goederen uit de vrachtwagen naar de ontvangstruimte in het magazijn. Het lossen gebeurt op de losplaats. Dat is de plek waar je de goederen uit de vrachtwagen haalt. Dus waar ze worden gelost. Vaak is er een hoogteverschil tussen de vrachtwagen en de laadvloer. Daarom zijn er bij veel bedrijven bouwkundige voorzieningen getroffen om het lossen makkelijker te maken en/of er worden bepaalde hulpmiddelen gebruikt bij het lossen.

Drie soorten losvoorzieningen zijn:

  • laadperron
  • laadkuil
  • dockshelter.

Laadperron
Een laadperron is een verhoging van de losplaats van het magazijn. Meestal betekent dit dat de gehele magazijnvloer is verhoogd. Zo is het mogelijk om met een rijdend hulpmiddel, bijvoorbeeld een steekwagen, vanuit het magazijn rechtstreeks de vrachtwagen in en uit te rijden.

laadperron

Laadperron

Laadkuil
Een laadkuil is een verlaging van het wegdek voor de losplaats van het magazijn. Ook zo is het mogelijk om met een steekwagen rechtstreeks de vrachtwagen in en uit te rijden.

Laadkuil

Laadkuil

Dockshelter
Bij magazijnen met veel laad- en losplaatsen zijn vaak dockshelters aangebracht. Een dockshelter is een kap die om de achterkant van de vrachtwagen heen schuift. Zo'n middel gebruik je natuurlijk alleen als er aan de achterzijde van de vrachtwagen wordt gelost.
Voordelen van een dockshelter zijn:

  • Tijdens het lossen heb je geen last van regenachtig weer of de brandende zon.
  • De goederen zijn beschermd tegen beschadiging of bederf.
  • Het gebouw is zo beschermd tegen aanrijdingen.
  • Er wordt bespaard op verwarmingskosten.

Dockshelter

Dockshelter

Naast deze bouwkundige voorzieningen zijn er ook hulpmiddelen die het lossen vergemakkelijken. Bekende hulpmiddelen zijn de laadklep, de hefplaat en de rijplaat.

Laadklep
Veel vrachtwagens hebben een beweegbare laadklep aan de achterkant. De laadklep kan naar boven en naar beneden bewegen. Op deze manier kan een hoogteverschil tussen de vrachtwagen en de laadvloer makkelijk worden overbrugd.

De laadklep heeft een antisliplaag die voorkomt dat je makkelijk uitglijdt. Ook heeft de laadklep een laag om het geluid te dempen. Om te voorkomen dat een last gaat rollen of schuiven zitten er op de laadklep klepjes. Zo'n klepje noem je rolstop.

Er zijn bij de laadklep enkele gevarenzones waarbij je uit de buurt moet blijven. In deze zones kun je bekneld raken. Op de volgende bladzijdes kun je lezen welke zones dit zijn en waar je het beste kunt staan bij het bedienen van de laadklep.

Laadklep

Laadklep


Werken met de laadklep

1. Ontgrendel de laadklep.
Veiligheidspunt: Kijk goed of er niemand in de gevarenzone staat.

2. Kijk goed of er niemand in de gevarenzone staat.
Veiligheidspunt: Ga op de juiste bedieningsplaats staan: naast de laadklep.

3. Plaats de goederen op de laadklep.
Veiligheidspunt: Duw de goederen op de laadklep in plaats van ze erop te trekken. Verdeel het gewicht van de goederen goed over de laadklep. Op het belastingsdiagram kun je lezen hoe zwaar de last mag zijn.

4. Laat de laadklep dalen naar de juiste hoogte.
Veiligheidspunt: Ga op de juiste bedieningsplaats staan: naast de laadklep of naast de last op de laadklep. Let erop dat er geen personen of voorwerpen in de gevarenzone zijn.

5. Duw de goederen van de laadklep op de grond of op het laadplatform.

6. Sluit de laadklep en vergrendel deze.

Als er geen laadperron is of als de vrachtwagen geen laadklep heeft, heb je andere hulpmiddelen nodig om de goederen vanuit de vrachtwagen in de ontvangstruimte te krijgen. De bekendste zijn de heftafel en de rijplaat.

Heftafel
Een heftafel bestaat uit een frame, een paar schaararmen en een platvorm. Door het scharnieren van de scharen wordt de tafel op en neer bewogen. Er zijn plaatsgebonden heftafels en heftafels die je kunt verplaatsen. Om te lossen wordt de vrachtauto voor de heftafel geparkeerd of breng je de heftafel naar de vrachtauto. Het voordeel van een heftafel is dat je deze kunt gebruiken als er geen laadperron aanwezig is, of als een vrachtwagen geen laadklep heeft.

Heftafel

Heftafel

Werken met de heftafel

1. Zet de heftafel in de laagste stand.
Veiligheidspunt: Kijk goed of er niemand in de gevarenzone staat.

2. Klap de oprijklep uit.
Veiligheidspunt: Ga op de juiste bedieningsplaats staan: naast de laadklep.

3. Rij een transportmiddel op de heftafel.
Veiligheidspunt: Zet het transportmiddel op de rem of klem.

4. Breng de heftafel op gelijke hoogte met de vloer van de vrachtauto.
Veiligheidspunt: Houd je tijdens het omhooggaan goed vast.

5. Klap de afrijklep uit.

6. Lost de goederen en zet deze op de heftafel.
Veiligheidspunt: Let op het laadgewicht van de heftafel.

7. Klap de afrijklep in.
Veiligheidspunt: Zet het transportmiddel op de rem of klem.

8. Zet de heftafel in de laagste stand.
Veiligheidspunt: Hou je tijdens het omlaaggaan goed vast.

9. Klap de afrijklap uit.

10. Los de goederen.

Vragen over het hoofdstuk: Goederenontvangst

Ben je benieuwd of je de theorie goed hebt begrepen? Beantwoord dan de onderstaande vragen. De antwoorden komen later in de proefles terug.

  1. Vandaag is een rustige dag in het magazijn. Je verwacht alleen een levering van Stevi Gereedschappen. De levering bestaat uit doosjes met verschillende gereedschappen voor de professionele markt. Ook komt er een bestelbus een pallet kopieerpapier leveren.
    Hoe bereid je deze leveringen voor?

  2. Er komt een vrachtwagen binnen met tien pallets. Twee pallets kunnen direct door naar de expeditie-afdeling waar ze aan een klantorder die al klaarstaat, worden toegevoegd. Waarvan is dit een voorbeeld?

  3. Wat is crossdocking?

Bekijk hier de antwoorden

Onderstaand kun je jouw antwoorden controleren.

Antwoorden op de vragen van pagina 3 ‘Uit de praktijk’

1. Welke aanpak is de beste, die van Stijn of die van Jens?

De aanpak van Stijn. Het aantal goederen moet eerst met de vrachtbrief gecontroleerd worden. Dit kan heel snel. Als er geen afwijkingen zijn, kan de vrachtbrief worden ondertekend en kan de chauffeur vertrekken. Daarna zet je de lading tijdelijk op een andere plaats, zodat er weer ruimte vrijkomt voor een volgende levering.

2.Om tijd te winnen, besluiten Stijn en Jens bij de kwaliteitscontrole te kiezen voor een steekproefcontrole. Wat is dit?

Bij een steekproefcontrole controleer je maar een deel van de levering. Als dat de deel van de levering in orde is, ga je er vanuit dat de hele levering goed is.

3. Als Stijn en Jens teruglopen naar de losplek voor de volgende lading zien ze tot hun grote schrik dat de door hun klaargezette transportmiddelen weer weg zijn. Andere logistiek medewerkers hebben ze nu waarschijnlijk in gebruik. Voordat ze andere transportmiddelen kunnen regelen, rijdt de vrachtwagen achteruit naar de losplek. Stijn en Jens kijken elkaar aan. Wat kunnen ze nu het beste doen?

Belangrijk is dat ze rustig blijven. Eén van hen kan de chauffeur helpen om de lading gereed te maken om te lossen. De ander kan snel geschikte transportmiddelen halen. Op die manier gaat de minste tijd verloren.

Antwoorden op de vragen over het hoofdstuk

1. Vandaag is een rustige dag in het magazijn. Je verwacht alleen een levering van Stevi Gereedschappen. De levering bestaat uit doosjes met verschillende gereedschappen voor de professionele markt. Ook komt er een bestelbus een pallet kopieerpapier leveren. Hoe bereid je deze leveringen voor?

Je maakt ruimte vrij om de binnengekomen goederen (tijdelijk) neer te zetten. Je sorteert de goederen die teruggaan met de vervoerder. Je zet retourgoederen en emballage klaar. Je zet de transport- en hulpmiddelen voor het lossen en vervoeren van de goederen klaar.

2. Er komt een vrachtwagen binnen met tien pallets. Twee pallets kunnen direct door naar de expeditie-afdeling waar ze aan een klantorder die al klaarstaat, worden toegevoegd. Waarvan is dit een voorbeeld?

Dit is een voorbeeld van crossdocking.

3. Wat is crossdocking?

Crossdocking is een vorm van orderverzamelen die inhoudt dat (enkele van de) zojuist geleverde goederen meteen worden gecontroleerd en aan een gereedstaande bestelling worden toegevoegd.


Studeren op jouw moment

Bij NTI kun jij studeren wanneer het jou uitkomt. Je start met een opleiding wanneer jij dat wilt. Je bepaalt zelf waar en wanneer je studeert in een online leeromgeving en met echte studieboeken. Zo kun jij een opleiding goed combineren met een drukke baan, hobby’s en gezinsleven. Dus echt studeren op jouw moment.

Studeren op jouw moment bij NTI

Ben je na het volgen van de proefles enthousiast geworden over Basisopleiding Logistiek teamleider?

Je kunt elke dag starten met de basisopleiding Logistiek teamleider, dus zet vandaag nog de eerste stap!

Daarom studeer jij bij NTI op jouw moment

  1. Erkende opleidingen, bekende naam
  2. Studeren met veel persoonlijk contact
  3. Voordelig studeren, transparant over kosten
  4. Flexibel studeren
  5. Overal studeren met onze online leeromgeving
  6. Persoonlijke begeleiding door mentoren en ervaren docenten
  7. Werkgevers zijn snel overtuigd

Neem gerust contact met ons op, als je nog vragen hebt. Succes met het kiezen van je opleiding!

1 / 1