MBO Medewerker evenementenorganisatie

Proefles: MBO Medewerker evenementenorganisatie

Leuk dat je een proefles hebt aangevraagd! Tijdens deze proefles krijg je een indruk van de mbo-opleiding Medewerker evenementenorganisatie. Ook krijg je een aantal vragen over de stof. Verderop in de proefles kun je je vragen nakijken. Mocht je vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Succes en veel plezier met je proefles!


Inhoud:

Tijdens de mbo-opleiding Medewerker evenementenorganisatie leer en werk je uit de boeken "Communicatie online en offline" en "Basisboek Marketing". In deze proefles neem je een kijkje in de theorie uit deze boeken. Over deze theorie beantwoord je in totaal 4 vragen, die je verderop in deze proefles kunt nakijken.

Boek Communicatie online en offline

Medewerker evenementorganisatie

Beurzen en evenementen

12.4 Evenementen
Een evenement organiseren of gebruiken voor de promotie van een product of merk heet eventmarketing. Het kan gaan om een evenement dat de onderneming zelf organiseert, of om 'adoptie' van een bestaand evenement. Ook bij sponsoring gaat het vaak om evenementen. Het verschil is dat een sponsor minder invloed heeft op de activiteit zelf. Bij eventmarketing juist wel: de organisator bepaalt de inhoud en vormgeving.

Evenementen kunnen sportief zijn, cultureel of feestelijk. Met een evenement kan een onderneming in direct contact komen met (mogelijke) klanten. Dat geeft de mogelijkheid van respons, daarom horen evenementen thuis in de actiemix.

Het evenement moet goed passen bij de positionering van het product of meer. Het moet ook goed passen bij de voorkeuren van de doelgroep. Mensen moeten het leuk vinden, en er liefst een onvergetelijke ervaring aan overhouden. Aan een leuk evenement doen veel mensen met plezier mee. Vergelijk dat eens met reclame op tv: dat Ievert vaak juist irritatie op. Het plezier en de betrokkenheid van de deelnemers maakt deze vorm van promotie veel krachtiger.

De doelstellingen van eventmarketing zijn meestal naamsbekendheid en versterken van het imago. Daarnaast is de doelstelling vaak gratis publiciteit. Een belangrijke bijkomende doelstelling kan zijn om meer informatie over de doelgroep te krijgen. Je kunt bij de entree adresgegevens verzamelen, zodat je later nog aan direct marketing kunt doen als follow-up. Deze mensen zijn relaties, ze zijn betrokken bij je product of merk.

Nog een stap verder creëer je echt een belevenis, een 'brand experience'. Het doel van experience marketing is om mensen een indringende ervaring te Iaten beleven die ze mooi vinden en waardoor ze het merk niet snel zullen vergeten. Het hoeft niet om een eenmalig evenement te gaan. Volkswagen trekt bijvoorbeeld met 'Autostadt Wolfsburg' veel bezoekers. Daar koppelen ze het product auto aan het maken van een reis. Daardoor wordt een bezoek aan de autofabriek een mooie belevenis.

Er is geen duidelijke scheidslijn tussen eventmarketing en experience marketing, ze liggen in elkaars verlengde. Experience marketing gaat nog een stap verder en staat de laatste tijd meer in de belangstelling.


Reclameplan en sales promotions-plan

17.1 Adviesbureaus

Reclame maken is een vak apart, en niet veel ondernemingen hebben daarvoor zelf alle expertise in huis. Je komt dan al snel uit bij een adviesbureau. Binnen de bedrijfstak van commerciële communicatie en reclame heb je allerlei soorten bureaus. Van klein tot groot, met allerlei specialismen. Vaak hoor je praten over 'reclamebureaus'. Maar er zijn ook:

  • reclameadviesbureaus;
  • communicatieadviesbureaus;
  • marketingcommunicatiebureaus.

In de laatste twee gevallen hoort het bureau ook te kunnen adviseren op strategisch niveau.

Een deel van die bureaus is gespecialiseerd op een deelterrein. Een bureau met focus op business- to-business communicatie (b2b) kan nuttig zijn als je je richt op de zakelijke markt. Specialismen op de consumentenmarkt zijn direct marketing en sales promotions. Er zijn bureaus die zich specialiseren in advies over media, zij hebben veel kennis over het bereik, de dekking en functie van verschillende media. Weer andere bureaus kunnen helpen met mediaplanning en inkoop.

Ook het verzorgen van concept en vormgeving van de advertentie of commercial kan een specialisme zijn. In dat geval moet je voor de productie en het drukken weer bij anderen zijn. Voor het ontwerpen van websites zijn er bureaus. Er zijn ook full service adviesbureaus, meestal zijn die groter. Die hebben de meeste specialismen onder een dak en kunnen in veel gevallen ook op strategisch niveau adviseren.

Communicatie-adviesbureaus hebben te maken met hun omgeving, net als elk bedrijf. Iedereen kan zich communicatie-adviseur noemen. Daarom hebben veel bureaus zich georganiseerd in belangenorganisaties, om hun positie te versterken en om de goede naam van de bedrijfstak te beschermen. Erkenning door zo'n organisatie is niet verplicht, er zijn ook niet-erkende adviesbureaus. Om erkend lid te zijn van de VEA (Vereniging van Communicatie Adviesbureaus) moet een bureau een minimale bedrijfsomvang hebben, onafhankelijk functioneren en een goede administratie voeren. DDMA is de belangenorganisatie van bureaus op het terrein van direct marketing. SI'BON is een koepelorganisatie voor signbedrijven voor binnen- en buitenreclame. Het doel van de Art Directors Club Nederland (ADCN) is het op peil houden en verbeteren van de creativiteit in de Nederlandse reclame.

Hoe kies je een adviesbureau? Belangrijke criteria bij de keuze zijn:

  • Betrouwbaarheid: Maakt het bureau waar wat het in haar offertes belooft? Komt het afspraken na?
  • Inzicht in de markt waarop jouw bedrijf actief is, maakt het meedenken een stuk makkelijker.
  • Creativiteit, originaliteit.
  • Internationaliteit kan voor grote adverteerders belangrijk zijn, zeker bij grensoverschrijdende campagnes.
  • Werkt het bureau niet op hetzelfde moment voor een concurrent? Zulke conflicting accounts kun je beter vermijden. Het bureau ook trouwens, stel je voor dat die ene campagne veel beter uitpakt dan die voor de concurrent.
  • Zijn het prettige mensen, luisteren ze goed?

Betrouwbaarheid, marktinzicht en creativiteit laat een bureau zien met haar werk. Op die manier kom je al snel bij een bureau met een goed track record, dat bestaat uit goede en succesvolle campagnes. Daar betaalt de opdrachtgever wel voor. In zee gaan met een nog onbekend bureau waarmee het goed klikt, is goedkoper. Het Ievert meer risico op, maar kan ook verrassend resultaat opleveren. Dat liet KesselsKramer zien toen dit bureau uit het niets opkwam met de effectieve 'Ik Ben'-campagne voor telecommaatschappij BEN.

Het internet als reclamemedium

19.1 Adverteren op het web

Op het internet kun je beeld en geluid tegelijk gebruiken. Het grote voordeel van het internet is dat ontvangers kunnen reageren. Bovendien surfen mensen gericht naar sites van hun interesse. Net als via radio, televisie of printmedia kun je ook op het internet adverteren, op andere websites dan die van jouw bedrijf. Er zijn belangrijke verschillen met adverteren in 'oude' media.

  • Met adverteren op het internet is segmenteren heel goed mogelijk. Grote sites als omroep.nl trekken veel bezoekers uit een breed publiek, maar er zijn heel veel specialistische sites die een smalle doelgroep trekken. Met tijdschriften kun je ook heel aardig segmenteren: een camerafabrikant kan bijvoorbeeld adverteren in fototijdschriften en vakbladen. Op het internet zijn veel meer gespecialiseerde websites te vinden. De kunst is te adverteren op precies die sites waarvan de bezoekers veel interesse in je aanbod hebben.
  • Een advertentie op internet bevat vrijwel altijd een link waarmee geïnteresseerden de website van het adverterende bedrijf kunnen bezoeken. Daardoor krijg je kenmerken van direct marketing (respons, dialoog) en kan het effect van zo'n advertentie sterk zijn.
  • Op het internet kun je veel sneller en makkelijker de reactie van bezoekers op de advertentie meten.
  • Er zijn meer betaalmodellen mogelijk dan bij andere media.

Er zijn verschillende manieren om via het internet te adverteren.

  • Display advertising. Op het internet is dat bannerreclame (banner advertising). Laat een plaatje zien op een andere site. Mensen kunnen op het plaatje klikken om naar je landingspagina te gaan. Het plaatje hoeft geen rechthoekige banner te zijn, maar kan een andere vorm hebben. De banner kan ook een animatie, audio of video bevatten.
  • Pop-upreclame: een nieuw venster verschijnt als je een pagina bezoekt als je ergens op klikt. Deze soort reclame is achterhaald omdat de meeste mensen er niet van houden en de meeste browsers deze vorm van reclame blokkeren. Hover ads ofwel zweefadvertenties, die een deel van de pagina bedekken, zijn hier een vorm van.
  • SEA ofwel keyword advertising, search engine advertising (zie paragraaf 8.3).
  • Affiliate marketing of marketing via partners. Een adverteerder betaalt eigenaren van andere websites (de partners) voor links naar zijn eigen aanbod. De partnersites kunnen variëren van hobbysites tot vergelijkingssites.
  • E-mailreclame is een vorm van direct marketing (zie hoofdstuk 11).
  • Sociale netwerksites (zie ook hoofdstuk 10). Ook op deze sites kun je adverteren. Via sociale media kun je ook 'virale' content plaatsen, zoals video's waar mensen onderling over gaan praten.

Bezoekers van een website kunnen al deze vormen van reclame uitschakelen (behalve e-mailreclame) door in hun browser een adblock te installeren, zoals Adblock Plus voor Firefox.

E-mail heeft geen tussenpersoon nodig. De andere vormen van reclame lopen in veel gevallen via een tussenpersoon, een ander bedrijf. Dat zijn de adservers. Die zorgen ervoor dat de advertenties op de gewenste plaatsen verschijnen. Die houden ook bij hoe vaak er wordt geklikt en hoeveel er betaald moet worden door wie aan wie. Google is, samen met haar dochteronderneming DoubleClick, veruit de grootste op deze markt.

Er zijn veel manieren van vergoeding mogelijk bij online adverteren.

  • CPM, cost per mille: een bedrag per duizend bezoekers. CPM vind je ook bij andere media. Bij dit systeem betaalt de adverteerder voor elke bezoeker aan de pagina waar de advertentie op staat; of die bezoeker de advertentie bekeken heeft of niet (als de bezoeker een adblock aan heeft staan, wordt dit geregistreerd en betaalt de adverteerder niet). Alleen heel populaire sites kunnen dit systeem hanteren.
  • CPC, cost per click. De adverteerder betaalt een vast bedrag voor elke keer dat iemand op de link van de advertentie klikt. Dit is het meest gebruikte systeem voor vergoeden bij internetreclame. 
  • CPA, cost per action. De adverteerdeer betaalt een vast bedrag voor elke keer dat iemand een bepaalde actie onderneemt nadat hij op de link heeft geklikt. Die actie kan een aankoop zijn. CPA is dan CPS, cost per sale. Het kan ook een andere blijk van interesse zijn (inschrijven op een nieuwsbrief, verzoek om meer informatie). Dit heet ook wel CPL, cost per lead. Een 'lead' is een mogelijke klant met interesse. CPA kom je vooral tegen bij affiliate marketing.

Basisboek Marketing

Medewerker communicatie

12 Promotie

12.1 De promotiemix

Je hebt iets geweldigs te koop. Maar als niemand dat weet, verkoop je niets. Zonder goede communicatie kun je geen zaken doen.

Het doel van de P van promotie is verkoopbevordering. Promotie is commerciële communicatie. Met de P van promotie probeert een bedrijf haar klanten zover te krijgen dat ze bij haar komen kopen. Promotie kan zich ook richten op de noodzakelijke tussenstappen. Voordat iemand iets gaat kopen, moet hij van het product hebben gehoord en er iets van afweten (kennis). Als hij bet product eenmaal kent, moet hij nog een voorkeur voor het product ontwikkelen (waardering). Pas daarna wordt de kans groot dat hij het aanschaft (actie).

Die actie kan inhouden dat de klant:

  • informatie vraagt; 
  • het product gaat proberen; 
  • meer van het product gaat kopen; 
  • het product vaker gaat kopen.

Ook de P van promotie verdeelt men onder in verschillende deelinstrumenten. Samen vormen die de promotiemix:

  • reclame: betaalde communicatie via massamedia, gericht op verkoopbevordering; 
  • public relations (pr): bevorderen van een goede verstandhouding met de buitenwereld; 
  • sponsoring: een bedrijf betaalt mee aan activiteiten in ruil voor promotie; 
  • verkoopacties (sales promotions): tijdelijke verkoopbevordering; 
  • persoonlijke verkoop: communicatie met de klant op het verkooppunt; 
  • direct marketing: communicatie met klanten via brievenbus, telefoon of internet;
  • beurzen en tentoonstellingen.

De eerste drie van die instrumenten zijn gericht op de langere termijn. Reclame en pr kunnen het imago van een onderneming of een product niet in een dag veranderen, daar is een langere adem voor nodig. De eerste drie instrumenten vormen samen de themamix. De laatste vier vormen de actiemix.

Bij de themamix past themacommunicatie, om de positie van een merk of product te versterken. Daarvoor hebben die producten of merken een goed imago nodig. De doelgroep moet voldoende kennis van bet aanbod hebben. Bij themacommunicatie maakt men vooral gebruik van reclame, pr en sponsoring. Zulke reclame heet themareclame.

Met themacommunicatie zegt een aanbieder: 'koop m'n producten, ze zijn het waard, ze passen bij jou'. Met actiecommunicatie zegt hij: 'koop m'n producten nu'. Verkoopacties (sales promotions) vormen de hoofdmoot van de actiecommunicatie. Ondersteunende instrumenten bij die acties zijn displays, merchandising, direct marketing (bijvoorbeeld mailings), verpakking, persoonlijke verkoop en actiereclame. Ook aanwezigheid op beurzen of tentoonstellingen is gericht op directe verkoopbevordering.

Het doel van themareclame is dat de doelgroep het aanbod kent en er een goed gevoel bij heeft. Themareclame herhaalt vaak eindeloos een herkenbaar thema. Actiereclame ondersteunt de actiecommunicatie: daarmee maakt een aanbieder acties bekend. Actiereclame is tijdelijk, themareclame is veel langduriger. Hoe een bedrijf de promotiemix precies samenstelt, hangt af van het doel van de marketing. In elk geval moet de promotiemix consistent zijn: de instrumenten uit de promotiemix moeten goed bij elkaar passen. Het gebruik van promotie als marketinginstrument moet ook kloppen met de andere marketinginstrumenten. Met de invulling van de promotiemix speelt een onderneming in op de fasen van kennis, waardering en actie die klanten doorlopen.

Met de promotiemix moet een onderneming er eerst voor zorgen dat mensen het product leren kennen. Daarna moet de onderneming zien te bereiken dat ze het product gaan waarderen en er een voorkeur voor krijgen. Het volgende zetje in de promotie is nodig om mensen daadwerkelijk langs de kassa te krijgen. Nadat dat gelukt is, is het nodig om relatie met klanten te onderhouden: ervoor zorgen dat het product in de herinnering blijft en dat klanten er trouw aan blijven.

Promotiemix

Themamix:
• themareclame
• pr
• sponsoring

Actiemix:
• tijdelijke verkoopacties
• actiereclame
• persoonlijke verkoop
• direct marketing
• beurzen en tentoonstellingen

Functies van de instrumenten uit de promotiemix:
• belangstelling wekken
• voorkeur scheppen
• tot koop aanzetten
• relatie onderhouden

Welke promotie-instrumenten een onderneming kiest en de manier waarop zij ze invult, hangt af van de doelstelling (de boodschap) en de doelgroep. Een onderneming die meerdere doelgroepen wil benaderen, moet vaak per doelgroep de promotie anders invullen.

De meest grove indeling in doelgroepen is die in consumentenmarkt (particulieren) en zakelijk markt (bedrijven en instellingen). Op beide markten kun je allerlei doelgroepen onderscheiden. Promotie kan zich op de hele markt richten, maar ook op een bepaald segment van de markt; bijvoorbeeld op kinderen, jongeren, hoogopgeleiden, 60-plussers, enzovoort.

De eigen medewerkers kunnen ook de belangrijke doelgroepen voor promotie zijn. De doelstelling van deze communicatie is het stimuleren van het personeel tot goede prestaties. Die communicatie kan bestaan uit voorlichting en cursussen, maar ook uit acties in de vorm van extra voordeel voor medewerkers die goed presenteren.


Vragen

Ben je benieuwd of je de theorie goed hebt begrepen?
Beantwoord dan de onderstaande vragen. De antwoorden komen later in de proefles terug.

Vragen bij het boek Communicatie online en offline:

1a. Met eventmarketing of experience marketing kunnen medewerkers van de onderneming in direct contact komen met mensen uit hun doelgroep. Met welke instrumenten voor marketingcommunicatie kan dat nog meer?  1b. Wat is dan het verschil tussen eventmarketing en die andere instrumenten?

2a. Wat zijn conflicting accounts? 
2b. Welke problemen kunnen daardoor ontstaan?

3. Hoe kun je de reactie van mensen op een online advertentie meten?

Vraag bij het Basisboek Marketing:

1. Op welke twee manieren moet de promotie consistent zijn? 


Bekijk hier de antwoorden

Onderstaand kun je jouw antwoorden controleren.

Antwoorden bij het boek Communicatie online en offline:

1a. Persoonlijke verkoop, beurzen en tentoonstellingen en direct marketing. 
1b. Bij die andere instrumenten is de communicatie veel meer gericht op het productaanbod en een eventuele aankoop. Bij eventmarketing staat een mooie of leuke ervaring centraal.

2a. Verschillende opdrachtgevers uit dezelfde bedrijfstak die elkaars concurrent zijn en tegelijk hetzelfde reclamebureau inschakelen. 
2b. De kans wordt iets groter dat er concurrentiegevoelige informatie zou lekken. Maar belangrijker is dat de ene campagne meer effect kan hebben dan de ander. Dat zou tot conflicten kunnen leiden.

3. Door met een programma het aantal impressions te tellen, het aantal klikken en het aantal conversies.

Antwoord bij het Basisboek Marketing:

  1. De instrumenten uit de mix moeten op elkaar zijn afgestemd. De instrumenten uit de promotiemix zelf moeten met elkaar kloppen. Deze mix als geheel moet ook passen bij de invulling van de andere P’s (marketinginstrumenten). 

Studeren op jouw moment

Bij NTI kun jij studeren wanneer het jou uitkomt. Je start met een opleiding wanneer jij dat wilt. Je bepaalt zelf waar en wanneer je studeert in een online leeromgeving en met echte studieboeken. Zo kun jij een opleiding goed combineren met een drukke baan, hobby’s en gezinsleven. Dus echt studeren op jouw moment.

Studeren op jouw moment bij NTI

Ben je na het volgen van de proefles enthousiast geworden over de mbo-opleiding Medewerker evenementenorganisatie?

Je kunt elke dag starten met de mbo-opleiding Medewerker evenementenorganisatie, dus zet vandaag nog de eerste stap!

8 redenen om bij NTI te studeren

  1. Erkende opleidingen, gewaardeerd in het bedrijfsleven
  2. Prettige en deskundige begeleiding door ervaren docenten
  3. Voordelig lesgeld
  4. Flexibel studeren
  5. Studeren met veel persoonlijk contact
  6. Studeren via onze online leeromgeving
  7. Persoonlijke studiebegeleiding door mentoren
  8. Studeren op kosten van de werkgever en/of de fiscus

Neem gerust contact met ons op, als je nog vragen hebt. Succes met het kiezen van je opleiding!

1 / 1