Proefles: Weddingplanner

Bezorg mensen de mooiste dag van hun leven!

Met deze proefles krijg je een indruk van de cursus Weddingplanner van het NTI. Je krijgt inzicht in de lesstof. Je kan ook alvast vragen maken en deze zelf controleren. Mocht je vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Heel veel succes en plezier met de proefles.

Weddingplanner

Het bruidspaar
Het bruidspaar vormt het belangrijksteonderdeel van een bruiloft. U moet ervoor zorgen dat een bruidspaar geheel tevreden is en dat ze genieten van hun dag. Een perfecte bruiloft is bijna onmogelijk, maar het is wel belangrijk om als weddingplanner te streven naar een perfecte dag voor het bruidspaar. Daarbij is het belangrijk om voorafgaand aan de bruiloft alle mogelijke risico’s in kaart te brengen en een mogelijke oplossing te bedenken. In dit deel besteden we uitgebreid aandacht aan het organiseren van een perfecte dag voor uw bruidspaar. 

Leerdoelen
Na het bestuderen van het lesmateriaal kunt u:

  • de wensen van het bruidspaar interpreteren en uitwerken;
  • verschillende mogelijkheden vinden voor het bruidspaar;
  • beperkingen in kaart brengen aan de hand van de verschillende beschikbare mogelijkheden;
  • een risicoanalyse opstellen aan de hand van het muodo-model;
  • regels betreffende voedselveiligheid en het voorkomen van voedselvergiftiging benoemen;
  • een veiligheidscontrole uitvoeren en een noodplan opstellen;
  • effectief handelen bij medische ongevallen;
  • een weddingplannerkoffer samenstellen. 

Aan de hand van een voorbeeld gaan we in dit hoofdstuk in op mogelijke risico’s, beperkingen en oplossingen, zowel voor de bruiloft als de weddingplanner. Een aantal aspecten zijn gehaald uit het Arbo- en safetyboek. Dit complete boek kunt u vinden op de cd-rom die bij de opleiding hoort.

11.1     ‘Wensen van het bruidspaar'

Na het kennismakingsgesprek hebt u al een idee van de wensen van het bruidspaar. Het is belangrijk om veel vragen te stellen aan het bruidspaar om inzicht te krijgen in hun achterliggende wensen. Zodra u goed inzicht hebt en u alle benodigde informatie hebt verzameld, kunt u bepalen of de wensen van het bruidspaar realistisch zijn. Bij het bepalen hiervan kunt u bijvoorbeeld rekening houden met het beschikbare budget, de fysieke toestand van het bruidspaar en weten regelgeving. Zeg niet te snel dat wensen niet haalbaar of realistisch zijn; er is echt heel veel mogelijk. Het bruidspaar kan ook een ‘wens achter een wens’ hebben; het bruidspaar geeft aan dat zij een bepaalde wens hebben voor hun bruiloft, maar eigenlijk zit hier een veel diepere wens achter die op een andere manier wel realistisch is. 

Voorbeeld:
Peter en Diana gaan trouwen op 13 juli 2011 en hebben u als weddingplanner gevraagd. Zij vertellen tijdens het kennismakingsgesprek dat zij graag op het strand van Scheveningen willen trouwen. U bent op zoek gegaan naar de mogelijkheden en daaruit blijkt dat er in de zomerperiode niet getrouwd kan worden op het strand van Scheveningen. Vóór u dit vertelt, kunt u vragen waarom zij graag op het strand willen trouwen. Het blijkt dat Peter en Diana in Scheveningen willen trouwen om zo het idee van ‘weg uit de dagelijkse sleur’ en luxe uit te stralen. Zij vinden het ook prima om op een ander strand te trouwen.

Zodra u alle wensen in kaart hebt gebracht, kunt u gaan kijken naar de mogelijkheden om deze wensen te realiseren voor uw bruidspaar (zie ook deel 1).

11.2     Trouwlocatie

In Nederland, maar ook in het buitenland, zijn veel mogelijkheden op het gebied van trouwen en bruiloften te vinden. Door uitgebreid research uit te voeren kunt u bijvoorbeeld op internet en in de bibliotheek een heel scala aan informatie vinden over trouwen. U kunt ook de desbetreffende gemeente of leveranciers benaderen voor advies.

We gaan weer even terug naar ons voorbeeld waarin Peter en Diana op het strand willen trouwen.

De gemeente wijst de trouwlocaties aan.
In Nederland mogen mensen niet zomaar ergens trouwen; een locatie moet aan bepaalde officiële voorwaarden voldoen. Iedere gemeente heeft daarvoor zelf regels opgesteld en interpreteert deze regels op zijn eigen manier. Officieel mag men in Nederland niet in de open lucht op het strand trouwen. Het feit dat onderstaande criteria op verschillende manieren uitgelegd kunnen worden, is een van de redenen waarom het beleid ten aanzien van trouwlocaties per gemeente heel verschillend kan zijn. 

Criteria trouwlocaties:

  • het moet een ruimte betreffen;
  • het betreft dus niet een locatie in de open lucht;
  • de gemeente stelt de ruimte ter beschikking;
  • het pand moet voor iedereen toegankelijk zijn;
  • de openbaarheid moet zijn gewaarborgd;
  • het gemeentebestuur moet bij de aanwijzing van een locatie de rechtsgelijkheid en rechtszekerheid in acht nemen.

De trouwambtenaar bepaalt
Zoals uit de opsomming blijkt, mag men dus officieel niet in de open lucht op het strand trouwen. Soms word hier echter wel van afgeweken; dit is afhankelijk van de coulance van de trouwambtenaar. U kunt bijvoorbeeld vooraf uw trouwambtenaar eens polsen over de mogelijkheid om de plechtigheid – vanzelfsprekend bij mooi weer – een paar meter te verplaatsen van het paviljoen naar het strand.

11.2.1  Concrete mogelijkheden

Nu u hebt vastgesteld dat een wens van het bruidspaar mogelijk is, kunt u deze verder uitwerken. U kunt vervolgens nagaan welke concrete mogelijkheden het bruidspaar heeft.

Een feest op het strand biedt met mooi weer natuurlijk legio mogelijkheden voor specifieke activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan een duik in zee en het bouwen van zandkastelen. U moet zich wel afvragen of u gasten in badpak en kinderen met emmers en schepjes juist een hoogtepunt of een dieptepunt van een huwelijksfeest vindt. Als het eerste het geval is, kunt u dit aan de gasten laten weten zodat zij badkleding kunnen meenemen. Zorg dan wel voor kleedruimte. Als u veel kinderen verwacht, kunt u als geste eventueel voor de emmers en schepjes zorgen. Vindt u het not done dat gasten in badkleding rondlopen, dan kunt u dit beter vooraf via het informele circuit laten rondgaan. De ceremoniemeester, moeders en vriendinnen kunnen hier goed een rol in vervullen.

Wanneer u alle mogelijkheden grondig onder de loep hebt genomen, kan er overleg met het bruidspaar plaatsvinden. Het is belangrijk om altijd de mening en de wensen van het bruidspaar voorop te stellen; zij vormen tenslotte de kern waar alles om draait.

11.2.2  Beperkingen

Mogelijkheden brengen, in meer of in mindere mate, ook beperkingen met zich mee. Deze beperkingen kunnen in kaart gebracht en beschreven worden, zodat het bruidspaar een duidelijk overzicht krijgt van alle voordelen, maar ook van eventuele nadelen.

Trouwen op het strand is origineel. Maar er zijn wel een aantal zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Zo bent u afhankelijk van het weer; dit is niet vooraf in te calculeren. Er zal dus pas op de dag zelf definitief besloten kunnen worden of de huwelijksvoltrekking buiten op het strand gehouden kan worden. Bedenk ook dat een comfortabele huwelijksvoltrekking voor alle partijen belangrijk is; vrij van weersinvloeden en opstuivend zand. Een ceremonie binnen in het strandpaviljoen kan dus een goed idee zijn. Een andere mogelijkheid voor een ‘openluchtbruiloft’ is om de trouwplechtigheid op een mooie locatie in het (rustiger) binnenland te laten plaatsvinden en de receptie en/of het feest aan het strand te vieren.

weddingplannerDe populairste trouwmaanden zijn maart tot en met oktober. Vooral in de maanden mei en juni is het door de lage temperatuur van het zeewater aan de kust vaak aanzienlijk kouder dan in het binnenland. Het koelt ’s avonds sneller af en er is een grote kans op het ontstaan van zeemist. Ook waait het aan zee meestal harder dan elders in het land. Een feestlocatie aan het strand met een open haard, terrasverwarming of vuurkorven is bij een frisse avond geen overbodige luxe. 

Een feest op het strand stelt ook andere eisen aan de kleding van de gasten dan een huwelijk op een formelere locatie. “Met de hakken in het zand” is niet alleen een Nederlandse uitdrukking; het is in de praktijk ook erg lastig. Een eventueel kledingadvies op de uitnodiging kunt u het beste aanpassen aan de omstandigheden; in dit geval dus casual. Omdat het erg koel kan zijn aan het strand is het een goed idee om de gasten te adviseren voor de avonduren vooral een vest of stola mee te nemen. 

11.3     Risicoanalyse

Om voorafgaand aan de bruiloft al zoveel mogelijk risico’s in te kunnen calculeren, is het opstellen van een risicoanalyse noodzakelijk. Met een risicoanalyse worden alle mogelijke risico’s van de trouwdag in kaart gebracht. Een handig model om de organisatorische risico’s te bepalen is het muodo-model. In paragraaf 12.4 gaan we hier uitgebreider op in.

11.3.1  Voedselveiligheid

Tijdens een door u georganiseerd evenement zal het regelmatig voorkomen dat er drank en voedsel wordt geserveerd. In dit hoofdstuk zullen we u laten zien waar u op kunt letten om de voedselveiligheid te optimaliseren.

weddingplannerOnder voedselveiligheid verstaan we de garantie dat voedsel geen nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid van de eindverbruiker wanneer het wordt bereid en gegeten, rekening houdend met het doel van de manier van consumptie ervan.

Helaas kunnen we hier nooit een volledige garantie voor geven. Wel kunnen we er alles aan doen om te voorkomen dat er iets misgaat.

Voedselvergiftiging
Een belangrijk risico wat voedsel betreft is voedselvergiftiging. Dit ontstaat door het eten of drinken van besmet of bedorven voedsel of drank. De bekendste veroorzaker van voedselvergiftiging is de salmonellabacterie. Deze komt vooral voor in vlees, eieren en melk. Een andere belangrijke veroorzaker is de stafylokokkenbacterie, die op veel plaatsen kan voorkomen. Deze bacterie vermeerdert zich zeer snel bij kamertemperatuur en wordt meestal verspreid door slechte hygiëne. 

Besmetting van voedsel ontstaat meestal door slechte hygiënische omstandigheden. Iemand die met het voedsel omgaat, kan bijvoorbeeld boven het voedsel niezen of hoesten. Ook open wondjes op handen of het lichaam kunnen bacteriën overbrengen op het voedsel.

De verschijnselen van voedselvergiftiging ontstaan vaak 8 tot 24 uur na het eten van het geïnfecteerde voedsel. Kramp, diarree, misselijkheid en braken zijn verschijnselen die voor kunnen komen. Gelukkig verdwijnen de klachten meestal vrij snel uit zichzelf. Maar het kan een evenement wel volledig ‘verzieken’ als een groot deel van de gasten een vorm van voedselvergiftiging oploopt.

Voorkomen
Op het evenement dat u georganiseerd hebt, zal een cateringbedrijf vaak voor het voedsel en de versnaperingen zorgdragen. U mag er dan van uitgaan dat zij de regels met betrekking tot voedselveiligheid kennen en volgen.

Als weddingplanner kunt u vooraf een bezoek brengen aan het bedrijf dat de catering verzorgt of de keuken van het restaurant waar het door u georganiseerde evenement plaatsvindt. Aan de hand van de checklist voedselveiligheid op de cd-rom kunt u controleren of het bedrijf zich aan de voorgeschreven procedures houdt. Tijdens dit bezoek krijgt u direct een algemene indruk van de hygiëne binnen het bedrijf.

Als weddingplanner kunt u vooraf een bezoek brengen aan het bedrijf dat de catering verzorgt of de keuken van het restaurant waar het door u georganiseerde evenement plaatsvindt. Aan de hand van de checklist voedselveiligheid op de cd-rom kunt u controleren of het bedrijf zich aan de voorgeschreven procedures houdt. Tijdens dit bezoek krijgt u direct een algemene indruk van de hygiëne binnen het bedrijf.

U hebt tijdens een evenement de regie in handen, maar u kunt natuurlijk niet overál op letten. U hebt een cateringbedrijf ingehuurd of uw evenement vindt plaats in een restaurant met keuken dat verantwoordelijk is voor alle voedsel en drank. U moet erop kunnen vertrouwen dat het cateringbedrijf of het restaurant alle voedselveiligheidsregels in acht neemt.
Maar door vooraf, aan de hand van de checklist, kennis op te doen over de bereiding en de manier waarop voedsel en drank bewaard wordt, kunt u voorkomen dat een door u georganiseerd evenement uitloopt op een massabezoek aan de dichtstbijzijnde huisartsenpost.

Om goed op de hoogte te zijn, en te blijven, van regelgeving op het gebied van voedselveiligheid kunt een cursus haccp volgen. Voor informatie over het schenken van alcohol en het omgaan met verslavingen bevelen we een cursus Sociale Hygiëne aan. Vraag bij Weddingplanners International naar de mogelijkheden. 

11.3.2  Veiligheidscontrole

Een bruiloft of evenement vindt plaats op een bepaalde locatie. We gaan er bijna automatisch van uit dat alles er goed geregeld is. Maar is dat wel zo? Voldoet de locatie bijvoorbeeld aan de veiligheidseisen, is het duidelijk hoe de vluchtrouten op de locatie lopen en waar de dichtstbijzijnde huisartsenpost is?
Om hier inzicht in te krijgen, hebben we een controlelijst opgesteld om een locatie voorafgaand aan de bruiloft of het evenement te controleren. Het is een algemene veiligheidscontrole.

Een locatie zal aan de wettelijke eisen moeten voldoen. Dit is iets waar dan ook regelmatig streng op wordt gecontroleerd door diverse instanties. Desondanks kan een extra check geen kwaad. Aan de hand van de checklist (zie de arbo cd-rom) kunt u een aantal belangrijke punten op eenvoudige wijze controleren.

Het uiteindelijke doel is dat uw bruidspaar en alle gasten met een veilig gevoel aan het evenement deel kunnen nemen en dat uw veiligheidsbewustzijn verhoogd is. Want veiligheid is altijd en overal belangrijk. Bovendien zal een hoog veiligheidsbewustzijn uw professionaliteit naar opdrachtgevers toe vergroten. U zult merken dat men erg blij is dat u de veiligheid van uw opdrachtgevers belangrijk vindt. 

Tijdens het uitvoeren van de veiligheidscontrole is het gebruik van gezond verstand en zintuigen belangrijk. Door vragen te stellen en om u heen te kijken, zult u een duidelijk beeld krijgen van de veiligheid van de locatie. Dit kunt u vervolgens doorgeven aan uw opdrachtgever. Het besluit om wel of niet het evenement plaats te laten vinden, zal uiteindelijk genomen worden door uw opdrachtgever. Maar als weddingplanner zult u hier wel een sterk adviserende rol in spelen. Als de opdrachtgever besluit het evenement toch te laten plaatsvinden tegen uw advies in, omdat u bijvoorbeeld vindt dat de locatie onveilig is, kunt u overwegen om deze te laten aanpassen door de exploitant van de locatie. U kunt zich ook terugtrekken als organisator. Een moeilijk besluit, maar het kan het overwegen waard zijn.

11.3.3  Noodplan

Het opstellen van een noodplan is de volgende stap. Bereid u voor op noodsituaties en licht andere belangrijke personen in over het noodplan. In een noodplan kunt u bijvoorbeeld handelingen opnemen die u gaat nemen als er brand uitbreekt (vaststellen hoe groot de brand is, evacueren, brandweer bellen en brand laten blussen). Overleg altijd met de locatie-eigenaren welk noodplan zij hebben opgesteld en of die eventueel te combineren is met het plan dat u hebt opgesteld. Ook moeten er in een noodplan altijd belangrijke telefoonnummers van bijvoorbeeld brandweer, politie en ziekenhuis staan. Vooral de laatste hebt u nodig voor uw veiligheidscontrole. Verzamel alle gegevens van de locatie zoals vluchtrouten, interne noodnummers en verzamelplaatsen. Door een noodplan op te stellen of door een bestaand noodplan van een locatie door te nemen, zult u merken dat u een groot deel van de veiligheidscontrole hebt uitgevoerd.

11.3.4  Eerste hulp

Als weddingplanner moet u eerste hulp kunnen bieden bij problemen, crises en eventuele kleine ongevallen.

Beautyproblemen en vlekken
Heeft de bruid haar haar zelf geverfd en is de kleur op haar voorhoofd uitgelopen? Neem dan wat sigarettenas en wrijf dit op de huid. Lukt dit niet, schuur dan voorzichtig met een schuursponsje. Let er wel op dat u dit niet te hard doet.

weddingplannerStift lippen bij een spiegel boven een wasbak. Mocht de stift uit de handen vallen dan valt deze in de wasbak en minder snel op de jurk.

Soms lijkt het wel alsof kleding vlekken aantrekt als een magneet. Wat te doen als er ondanks alle voorzorgen toch iets misgaat? Verwijder eerst zoveel mogelijk vlekken met een tissue of zakdoek, of haal bijvoorbeeld saus en mayonaise met een schoon mes of schone lepel weg. Probeer daarbij de vlek niet uit te wrijven. Vervolgens dept u de vlek na met een lauwe, vochtige doek.

Vermijd heet water; heet water fixeert de vlek. Zeker als er bloed aan te pas komt, is koud water beter. Lauw water – dat voorkomt onnodig krimpen van de stof – vermengd met wat handzeep of afwasmiddel, helpt bij veten fruitvlekken. Handzeep of afwasmiddel bevatten geen agressieve stoffen en kunnen veilig gebruikt worden.

Pas op voor goed bedoelde reinigingsmethoden; deze maken de vlek vaak juist groter. Witte wijn of jenever lost inderdaad een deel van de rode wijn op, maar maakt de omvang van de rosékleurige vlek die achterblijft groter. Zout strooien op een vlek kan prima op een tafellaken, maar op bepaalde kledingstukken zal dit weinig effect hebben.

Afgezien van het bevriezen van kauwgom om het dan makkelijker weg te kunnen krabben, en met behulp van keukenpapier en een heet strijkijzer ergens kaarsvet uithalen, zijn er niet zo veel ouderwetse huishoudtrucjes die echt goed werken. Of u moet aan de slag willen om met zemelen de binnenzijde van een vilten hoed te reinigen, of met behulp van een tipje lijm een vetvlek van boter of jus uit het leer van uw schoenen te halen.

Een stuk makkelijker is het gebruik van vlekkenpasta zoals K2R. Weliswaar mag de pasta hiervoor eigenlijk niet worden gebruikt, een heel dun laagje kan uw hoed of schoen redden. U moet het wel snel weg borstelen! Vlekkenpasta en een kledingborstel zijn tot slot, net als een neutraal gekleurd reservehemd met donkere das, handig om bij de hand te hebben. 

EHBO
Als weddingplanner moet u zich voorbereiden op eventuele medische ongevallen. U kunt hiervoor contact opnemen met de bedrijfshulpverlener die op iedere locatie aanwezig hoort te zijn.

Om kleine ongelukjes op te vangen kunt u (blaren)pleisters en een eventuele ehbo-koffer met medicijnen als paracetamol, diarreeremmers of maagzuurtabletten meenemen. Ook is het belangrijk om voorafgaand aan de bruiloft te checken met het bruidspaar of er gasten zijn die van bepaalde medicijnen afhankelijk zijn, of allergieën of chronische aandoeningen hebben.

Als u meerdere bruiloften of evenementen gaat organiseren, raden wij u aan om een cursus ehbo te volgen. Bij Weddingplanners International kunt u vragen naar de mogelijkheden.

11.4     Het muodo-model

Bij risicoanalyse staat verzekeringswiskunde of veiligheid op de eerste plaats. Daar ligt de oorsprong van de risicoanalyse. De instrumenten die bij deze analyse zijn ontwikkeld, hebben hun waarde ook in andere situaties bewezen. Deze oorspronkelijk iets exactere benadering is nog terug te vinden in de ‘definitie’ van risico die op veel plaatsen opduikt: risico = kans x schade. Een uitgebreide risicoanalyse bestaat inderdaad uit een berekening van het risico. Maar voor een weddingplanner is het belangrijker om alle risico’s in kaart te brengen dan de kans en de schade te berekenen. Een handig model om organisatorische risico’s te bepalen is het muodo-model. Muodo staat voor Mens, Uitrusting, Omgeving, Dienst en Organisatie. In deze categorieën worden de risico’s ingedeeld.  Aan het trouwen zijn verschillende organisatorische risico’s verbonden. 

11.4.1  Mens

Tijdens, voor en na een bruiloft heeft de weddingplanner te maken met diversen partijen binnen de realisatie van het concept; de leveranciers, gasten en natuurlijk het bruidspaar zelf. Hierdoor kunnen zich een aantal risico’s voordoen. Ten eerste kan er zich tussen de partijen een miscommunicatie voordoen. Risico’s hierbij zijn de volgende:

  • Producten kunnen te laat geleverd worden.
  • De gewenste producten zijn niet leverbaar op de dag van de bruiloft.
  • Er is sprake van wanbetaling.
  • De producten hebben niet de gewenste kwaliteit.

Ook kunnen zich op de dag van de bruiloft risico’s voordoen:

  • ziekte bij het bruidspaar of leverancier;
  • onbeschoftheid tegen het personeel;
  • vechtpartijen;

  • vandalisme.

De weddingplanner moet er garant voor staan dat dit soort dingen niet gebeuren. Als er wél iets gebeurt, dan is de weddingplanner verantwoordelijk en moet er direct contact worden opgenomen met de beveiliging. Er moet altijd gecontroleerd worden of er beveiliging aanwezig is. Bovendien moeten alle vergunningen in orde zijn, anders moet de locatiemanager worden aangesproken.

Specifieke risico’s op het gebied van de cateringservice liggen in het bereiden van gerechten. De catering die ingehuurd wordt bij het evenement moet zich aan de haccp-voorschriften (kwaliteitsnorm) houden. De cateringservice moet ook in het bezit zijn van alle benodigde geldige horecadiploma’s.

11.4.2  Uitrusting

Tijdens iedere bruiloft wordt er gewerkt met producten en apparatuur. Als men werkt met producten kunnen er zich een aantal risico’s voordoen. De belangrijkste risico’s zijn:

  • schade aan mens;
  • schade aan apparatuur.

In het geval van schade aan de mens, wanneer werknemers met producten werken, moet er wel gewerkt worden volgens de veiligheidsvoorschriften. Ook tijdens het plaatsen van bijvoorbeeld een bar moet men schoenen dragen met verharde neuzen. De productleverancier is verantwoordelijk voor het plaatsen van de producten en hoort hierbij te werk te gaan met professioneel en gecertificeerd personeel. Eventuele schade of verwondingen tijdens het opof afbouwen van producten kunnen niet op de weddingplanner worden verhaald. Dit moet altijd duidelijk in de algemene voorwaarden en in de voorwaarden van de weddingplanner naar het bruidspaar vastgelegd worden. De weddingplanner heeft de verantwoordelijkheid om tijdens de levering van deze producten te controleren of de leverancier zich aan zijn contract houdt.

Daarnaast zijn er nog een aantal risico’s die zich voor kunnen doen tijdens de bruiloft:

  • stroomuitval/kortsluiting;
  • defecte producten;
  • te lage kwaliteit. 

Om het risico op stroomuitval te beperken, moet de weddingplanner erop toezien dat er niet te veel elektrische producten op één stop worden gezet waardoor de stroom kan uitvallen. Valt ondanks de voorzorgsmaatregelen toch de stroom uit, neem dan contact op met de dienstdoende manager van de locatie. Als producten defect zijn of diensten zijn niet van de gewenste kwaliteit, raadpleeg dan de algemene voorwaarden en vraag eventueel restitutie. Het is de meerwaarde van de weddingplanner om oplossingen aan te dragen. Met andere woorden, u zult dus creatief moeten zijn.

11.4.3  Omgeving

De locatie waar de bruiloft plaatsvindt wordt bepaald door het bruidspaar en de weddingplanner. Een locatie kan risico’s met zich meebrengen; de locatie-eigenaar moet de weddingplanner dus op de hoogte kunnen stellen van deze risico’s. Naast reguliere risico’s zijn er een aantal ernstige risico’s die er altijd zijn, bijvoorbeeld brandgevaar. Ook dit risico wordt beschreven in het noodplan. Hierin komt precies naar voren wie wat moet doen en bij welk soort brand.

Aspecten die een weddingplanner kan aantreffen op een locatie zijn bijvoorbeeld:

  • onvoldoende stroomvoorziening;
  • geen watervoorziening;
  • slechte bevestigingsmogelijkheden;
  • ongelijke ondergrond;
  • geluidsoverlast veroorzaakt door andere items.

11.4.4  Dienst

De risico’s onder het kopje ‘mens’ overlappen de risico’s onder ‘dienst’.  Het is belangrijk dat het ehbo-personeel van het evenement zich meldt bij de weddingplanner. Als de weddingplanner geen ehbo-personeel heeft, is extern personeel nodig (alleen bij grote evenementen).

11.4.5  Organisatie

Binnen de organisatie van de bruiloft zelf kunnen zich ook een aantal risico’s voordoen. Dit zijn de belangrijkste risico’s:

  • onvoldoende gasten;
  • te weinig geld in vergelijking met het budget.

Calculeer bij het opstellen van een risicoanalyse oplossingen in die u van tevoren al kunt bedenken. Let op: deze voorbeeldanalyse is niet volledig. Kopieer het dus niet. Houd er ook rekening mee dat het onmogelijk is om alle risico’s te ondervangen. Het doel van risicoanalyse is het zoveel mogelijk beperken van risico’s.

11.5 Weddingplannerkoffer

Als weddingplanner wordt er van u verwacht dat u goed voorbereid de trouwdag in gaat. Daar hoort een koffertje bij met spullen waarvan het altijd handig is om deze bij u te dragen. 

U kunt het beste een speciale (trolley)koffer kopen die u alleen gebruikt voor uw werk als weddingplanner. Een selectie van wat er in de weddingplannerkoffer zit (aan te vullen door de weddingplanner):

  • draaiboek van de dag met pen en papier om notities te maken;
  • een oortje om te communiceren (bij samenwerking met meerdere weddingplanners);
  • gastenlijst met telefoonnummers (ook van leveranciers);
  • mobiele telefoon (let op: het is beter om uw telefoon bij u te dragen) en oplader;
  • kam of borstel;
  • miniatuurflesjes en potjes met gel, haarlak, shampoo, zonnebrandcrème, face wash (voor het geval make-up uitloopt), crème, brillendoekjes, nagellakremover, nagellijm (ook handig om andere dingen mee te lijmen);
  • ehbo-koffertje;
  • spiegeltje;
  • opvouwbare föhn (handig bij regenof stormachtig weer);
  • fototoestel (verrekijker is ook handig);
  • vlekkenverwijderaar;
  • verfrissingdoekjes;
  • touw;
  • vuilniszakken (bij voorkeur wit);
  • flesje water;
  • paraplu;
  • kleine basis make-up items zoals lipstick in verschillende kleuren, oogmake-up, foundation enzovoort. Geef de miniatuurlipstick aan de bruid als ze hem eenmaal heeft gebruikt.
  • naaisetje;
weddingplanner

Meerkeuzevragen

1 Waar staat muodo voor?
A. Materiaal, Uitzicht, Organisatie, Dienst en Omgeving.
B. Mens, Uitrusting, Ordelijk, Doorgang en Omstandigheden.
C. Mens, Uitrusting, Organisatie, Dienst en Omgeving.
D. Materiaal, Uitzicht, Organisatie, Dienst en Omstandigheden.

2 Wat is de meest voorkomende oorzaak van voedselvergiftiging?
A. Kruisbesmetting.
B. Salmonellabacterie.
C. Stafylokokkenbacterie.
D. Vlees. 

3 Wat zijn de populairste trouwmaanden in Nederland?
A. Februari tot en met oktober.
B. Maart tot en met oktober.
C. Mei tot en met september.
D. Maart tot en met september.

4 Wat is belangrijk tijdens een veiligheidscontrole?
A. Het dragen van een veiligheidshelm.
B. Ervoor zorgen dat het bruidspaar aanwezig is tijdens de veiligheidscontrole.
C. Onderzoek naar explosieven.
D. Gezond verstand en uw zintuigen gebruiken.

Open vragen
5 Beschrijf de mogelijkheden van trouwen in uw eigen gemeente.

6 Hoe kunt u voedselvergiftiging zoveel mogelijk voorkomen?

7 Noem vijf items uit de weddingplannerkoffer.

Praktijkopdrachten
8 Vraag een brochure op bij de betreffende gemeente. Denk aan tarieven en openingstijden.

9 Breng een bezoek aan het bedrijf dat de catering verzorgt of het desbetreffende restaurant. Controleer of ze de veiligheidsprocedures handhaven. Ook op de dag zelf kunt u deze procedures nog eens extra controleren.

10 Draaiboek, oortje om te communiceren, gastenlijst, mobiele telefoon, borstel, beauty producten, vlekken verwijderaar, EHBO-koffer, spiegeltje, föhn, touw, vuilniszakken, flesje water, paraplu, naaisetje.

11 Case – Bust a gut
Het is belangrijk om op een goede manier om te gaan met de emoties van de bruid en eventuele andere bruiloftsgasten. Dit is een zeer stressvolle situatie voor hen. Het is belangrijk dat ze gerustgesteld worden en dat het probleem op een kalme, maar goede manier wordt aangepakt. Als weddingplanner is het eigenlijk een vereiste om zelf ook eventuele noodoplossingen op het gebied van de kleding te kunnen uitvoeren.

Ben je na het volgen van de proefles enthousiast geworden?

Je kunt elke dag starten met de cursus Weddingplanner dus zet vandaag nog de eerste stap!

8 redenen om bij het NTI te studeren

weddingplanner

  1. Erkende opleidingen, gewaardeerd in het bedrijfsleven
  2. Prettige en deskundige begeleiding door ervaren docenten
  3. Voordelig lesgeld
  4. Flexibel studeren
  5. Studeren met veel persoonlijk contact
  6. Modern studeren via onze online leeromgeving
  7. Persoonlijke studiebegeleiding van een mentor
  8. Studeren op kosten van de werkgever en/of de fiscus

Het nieuwe studeren begint hier

Bij het NTI studeer je op je eigen manier. Je kunt op ieder gewenst moment met de opleiding van je keuze beginnen. Dankzij het nieuwe studeren, bepaal je zelf waar en wanneer je studeert. Het nieuwe studeren brengt nog meer voordelen met zich mee. Het is de ideale combinatie van online thuisstudie en klassikale bijeenkomsten. Je volgt thuis een opleiding en je maakt gebruik van moderne studiemethodes waaronder de online leeromgeving, waar je contact met andere studenten en docenten hebt, e-modules, interactieve opdrachten en video-instructies. Hiernaast worden tijdens een groot deel van de opleidingen enkele praktijkdagen en/of workshops georganiseerd.

Inschrijven voor deze opleidingStudiegids aanvragenBel me terug

1 / 19